Het is vaak niet eenvoudig om iedereen op dezelfde lijn te houden…
Patrick: “Klopt, daarom is een goede communicatie met je medewerkers o zo belangrijk. Tegenwoordig moet je naast accountant, ook jurist, marketeer, maar vooral People Manager zijn.
Om de goede groepssfeer te behouden organiseren wij regelmatig teambuildings. Of brainstormsessies in het buitenland zoals laatst in Amsterdam en Berlijn. Die initiatieven zorgen ervoor dat mensen op dezelfde golflengte zitten en fier zijn om deel van het team uit te maken.
Nieuwe medewerkers vinden is niet evident, maar ze behouden is ook een opgave. We zijn een relatief klein kantoor en daarom merken we snel op wanneer iemand met iets zit. Mijn deur staat letterlijk altijd open.”
Tegenwoordig moet je ook thuiswerken promoten om nieuw talent aan te trekken. Hoe zit dat bij Helsen Consulting team?
Patrick: “100% hier op kantoor, 0% thuis en dat is niet op mijn vraag. Na corona wilde iedereen zo snel mogelijk terug naar kantoor komen. Ze wilden niks missen van wat er op kantoor gebeurt.
Sporadisch gebeurt het wel dat iemand van thuis uit werkt, gewoon om bijvoorbeeld een dossier grondig te bestuderen.”
Toch wel a-typisch moet ik zeggen
Patrick: “Ja, maar hier wordt nog gelachen, hier gebeurt heel veel. Er zijn kantoren waar je best niet teveel naar boven kijkt en pas ’s avonds van je computerscherm vandaan mag komen. Dat is hier niet het geval.
Je zit meer hier dan thuis en dus moet het een aangename omgeving zijn waarin je vertoeft. Ik investeer daar ook in. Het kantoor wordt nu weliswaar wat krap en daarom zijn we op zoek naar een groter pand.
Iedereen vraagt zich af waarom we een nieuw kantoor willen laten bouwen. ‘Laat medewerkers wat meer thuiswerken, dan kan je er nog gemakkelijk vijf bij aannemen’, hoor je dan. Niet met deze groep, ze willen alles gehoord hebben. Kunnen rondlopen en informeel overleggen aan het koffieapparaat. Ik ben een tevreden man.”
De medewerkers zijn Digital-minded. Vraag is of de klant dat ook is?
Patrick: “In het begin zien veel ondernemers op tegen een digitale samenwerking. Nieuwe klanten laten wij echter geen andere keuze. Facturen inboeken gaan ze zelf doen. Ze worden wel intensief door iemand van het kantoor begeleid.
Uiteraard hebben wij ook nog wel een aantal bestaande klanten die de digitale transitie niet zien zitten. Die worden vanzelfsprekend ook verder geholpen. Het programma dat een ondernemer gebruikt om zijn verkoopfacturen te maken, moet je wel kunnen koppelen aan ons systeem.
Aankoopfacturen worden verwerkt op het platform van Clearfacts, gekoppeld aan Exact Online. Na een grondige opleiding doet de ondernemer de boekingen zelf. Uiteraard blijft ons kantoor alles monitoren.
Verder geven wij de klant toegang tot een op maat gemaakt rapport in Silverfin. Zo kan hij marge, omzet, personeels- en andere overheadkosten volgen en vergelijken met de vorige maanden en met het budget.”
Hoe is de interne organisatie opgebouwd?
Patrick: “We hebben 15 medewerkers waarvan er 7 klantgesprekken voeren. We streven er wel naar dat iedereen alles van a tot z doet.
In de beginfase volgen nieuwe dossierbeheerders mijn gesprekken met de klant. Na een tijdje moedig ik hen aan om het zelf te doen. Het is super belangrijk om je mensen vertrouwen te geven.
Als je hier iets kan, dan ‘spring’ je zonder vrees. Je moet bekwame mensen hebben aan wie je kan delegeren. Mensen groeien als ze zich gewaardeerd voelen. Dat is de enige manier om als kantoor vooruitgang te kunnen boeken.”