Hoe je merknaam registreren?

Eureka! Je hebt hem: de perfecte merknaam. Dan is het zaak deze te beschermen. Enkel zo zorg je ervoor dat er morgen geen concurrent is die met jouw naam en aan de haal gaat. We leggen je uit hoe je de registratie van je merknaam best aanpakt.

tanja-hebbrecht-41-nl.jpg

Wat is een merknaam precies?

De merknaam is – zoals het officieel klinkt – “de naam die jij als ondernemer geeft aan jouw product of dienst”. Deze naam verschilt vaak van de maatschappelijke naam en de handelsnaam. Zo gaf het bedrijf “The Coca-Cola Company” zijn product de merknaam “Coca-Cola”. “Het Nieuwsblad” is een merknaam van het bedrijf “Mediahuis”.

Scheer een merknaam ook niet over dezelfde kam als een octrooi of patent. Dat is het exclusieve eigendomsrecht over een uitvinding. Dit betekent dat anderen jouw creatie niet mogen namaken of verkopen, ook niet wanneer zij op eigen houtje dezelfde uitvinding uit de mouw schudden. Om een octrooi te krijgen moet je uitvinding “nieuw, innovatief en industrieel toepasbaar” zijn. Patentenkampioen is Thomas Edison, uitvinder van de gloeilamp, met meer dan 1400 stuks.

Stap 1: raadpleeg eerst de beschermingsvoorwaarden

Vond je een leuke merknaam voor je product of dienst, en wil je die laten registreren? Raadpleeg dan eerst de beschermingsvoorwaarden op de website van de FOD Economie.

Voorwaarden voor de registratie van je merknaam

De belangrijkste voorwaarde spreekt nogal voor zich: de naam moet nog vrij zijn. Dat kom je te weten door het Merkenregister uit te pluizen van het BBIE. Dit Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom houdt alle geregistreerde merknamen bij in België, Nederland en Luxemburg. Staat jouw naam al in het rijtje? Dan moet je je huiswerk overdoen.

En het blijft niet bij beschikbaarheid. De lijst met voorwaarden is behoorlijk lang, zoals je kan zien op de website van de FOD Economie. Omdat jij wel andere dingen te doen hebt, beperken we ons hier tot de voornaamste criteria:

1) De merknaam moet een teken zijn dat informatie geeft over je product of dienst.

Dat klinkt behoorlijk cryptisch, niet? Het komt hierop neer: woorden, tekeningen, logo’s, letters, cijfers en vormen van producten of verpakkingen kunnen dienen als merknaam. Dat is niet het geval met kleuren, vormen en geluiden, omdat deze niet als teken worden beschouwd.

2) De merknaam moet vatbaar zijn voor grafische voorstelling.

Merkenbureaus staan enkel tekens toe die visueel weer te geven zijn. Zo kunnen ze worden opgenomen in het merkenregister. Komen dus niet in aanmerking als merknaam, indien je ooit op het maffe idee zou komen: geuren en smaken, omdat ze niet visueel voorgesteld kunnen worden.

3) De merknaam moet een onderscheidend vermogen hebben.

Je merk moet zich van andere merken onderscheiden. Het moet de aandacht van het publiek trekken en bij voorkeur meedelen van welke onderneming de producten of diensten afkomstig zijn.

Een goede voorbereiding is de beste start

Wil je zeker zijn dat je aan alles gedacht hebt bij je start als zelfstandige? Ga dan zeker even langs de overzichtspagina. Daar krijg je een handig draaiboek voor een geruste start.

Stap 2: registreer je merknaam bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom

Omdat jij in België actief bent, moet je aankloppen bij het BBIE, de enige officiële instantie voor de registratie van merken. Zij beoordelen jouw aanvraag en checken of je merknaam voldoet aan alle wettelijke beschermingsvoorwaarden. Na goedkeuring is je merknaam 10 jaar veilig.

Wees er wel tijdig bij, want de hele procedure duurt ongeveer drie maanden. Wil je er vaart achter zetten, bijvoorbeeld omdat er kapers op de kust zijn? Of omdat je voor de opstart nog de nodige bescherming wil regelen? Dan kan je een spoedinschrijving vragen. De hele poespas is dan op enkele dagen geregeld, maar je betaalt uiteraard een extra duit.

Bescherm je merk in de gebieden waar je het gebruikt

Ben je enkel actief binnen de Benelux? Dan volstaat een registratie in het Merkenregister. Wil je de Europese Unie veroveren? Vraag dan een Uniemerk aan bij het EUIPO (European Intellectual Property Office). Reiken je ambities wereldwijd, klop dan aan bij het WIPO (World Intellectual Property Organization).

Mooi meegenomen: je aanvraag wordt voor ieder land afzonderlijk beoordeeld. Bestaan er in een land bezwaren tegen jouw merk? Dan heeft dit alleen gevolgen voor dat land. Voor de andere landen kan je dus wel je merknaam gebruiken.

Hoeveel kost de registratie van je merknaam?

Voor een online aanvraag in de Benelux betaal je 240 euro. Doe je het op papier, dan tel je 276 euro neer. Dat geld krijg je helaas niet terug als je aanvraag wordt geweigerd. Schat je slaagkansen dus heel goed vooraf in, via de website van het BBIE.

Wil je internationale bescherming? Dan mag je rekenen op een prijskaartje vanaf 850 euro.

Deze pagina voor je samengevat

  • Voor je het kind een naam geeft: check of je merknaam nog beschikbaar is.
  • De registratie neemt makkelijk 3 maanden in beslag.
  • Hoe meer sectoren waarin je de merknaam wil beschermen, hoe hoger het tarief.
  • Na goedkeuring is je merknaam 10 jaar veilig.

Wat je nog kan interesseren

Hoe begin ik aan een communicatieplan? Katrien Cambre

Een communicatieplan opstellen in 4 stappen

Lees meer
Bedrijfsnaam bedenken Ruth Dhaese

Zo bedenk je een sterke bedrijfsnaam.

Lees meer
Logo designen Wilfried

Hoe maak je een sterk logo?

Lees meer