Stap 1: raadpleeg eerst de beschermingsvoorwaarden
Vond je een leuke merknaam voor je product of dienst, en wil je die laten registreren? Raadpleeg dan eerst de beschermingsvoorwaarden op de website van de FOD Economie.
Voorwaarden voor de registratie van je merknaam
De belangrijkste voorwaarde spreekt nogal voor zich: de naam moet nog vrij zijn. Dat kom je te weten door het Merkenregister uit te pluizen van het BBIE. Dit Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom houdt alle geregistreerde merknamen bij in België, Nederland en Luxemburg. Staat jouw naam al in het rijtje? Dan moet je je huiswerk overdoen.
En het blijft niet bij beschikbaarheid. De lijst met voorwaarden is behoorlijk lang, zoals je kan zien op de website van de FOD Economie. Omdat jij wel andere dingen te doen hebt, beperken we ons hier tot de voornaamste criteria:
1) De merknaam moet een teken zijn dat informatie geeft over je product of dienst.
Dat klinkt behoorlijk cryptisch, niet? Het komt hierop neer: woorden, tekeningen, logo’s, letters, cijfers en vormen van producten of verpakkingen kunnen dienen als merknaam. Dat is niet het geval met kleuren, vormen en geluiden, omdat deze niet als teken worden beschouwd.
2) De merknaam moet vatbaar zijn voor grafische voorstelling.
Merkenbureaus staan enkel tekens toe die visueel weer te geven zijn. Zo kunnen ze worden opgenomen in het merkenregister. Komen dus niet in aanmerking als merknaam, indien je ooit op het maffe idee zou komen: geuren en smaken, omdat ze niet visueel voorgesteld kunnen worden.
3) De merknaam moet een onderscheidend vermogen hebben.
Je merk moet zich van andere merken onderscheiden. Het moet de aandacht van het publiek trekken en bij voorkeur meedelen van welke onderneming de producten of diensten afkomstig zijn.