My Xerius: jouw online portaal

Meer dan 8.000 meldingen over frauduleuze mails krijgt het cyber security center van de Belgische overheid dagelijks binnen. En ieder jaar zijn duizenden Belgen het slachtoffer van frauduleuze e-mails. Bij Xerius zochten en vonden we een oplossing om op een veilige manier met jou als Xerius-lid te communiceren: maak kennis met My Xerius.

My Xerius: een veilige plek voor de documenten over jouw aansluiting als zelfstandige

In My Xerius verzamelen we alle documenten over jouw sociaal statuut als zelfstandige. Je vindt er je kwartaalafrekening en kan er je sociale bijdragen wijzigen en simuleren. Een uitkering aanvragen? Een attest aanmaken? Een afbetalingsplan regelen? Of je verzekering bij Xerius opvolgen? Het kan allemaal in deze superhandige toepassing.


Wat betekent My Xerius voor jou? In één woord: geruststelling. Enkel jij hebt toegang tot jouw platform en kan je documenten bekijken. Bovendien ben je zeker dat wat je in My Xerius ziet ook effectief van Xerius afkomstig is.


En dat we dankzij deze nieuw manier van communiceren ook minder papier verspillen, is alleen maar handig meegenomen, toch?

Vennootschapsbijdragen nog niet zichtbaar in My Xerius

Je vraag je misschien af: en wat met mijn vennootschapsbijdragen? Deze zijn momenteel nog niet zichtbaar in My Xerius. 

De vennootschapsbijdragen zijn immers gekoppeld aan een ondernemingsnummer en niet aan een rijksregisternummer. Daardoor is het momenteel nog niet mogelijk om deze te tonen in My Xerius.


Nog geen account? Jezelf registreren doe je zo

Om te garanderen dat enkel jij toegang hebt tot jouw persoonlijke info, registreer je je eerst. Geen zorgen, dat lukt je in minder dan een minuut.

 

Je hebt drie opties om je te registreren:

  1. Via de applicatie itsme,
  2. via je e-ID en een kaartlezer,
  3. of via je Xerius unieke code.

Let wel: je krijgt enkel toegang tot de toepassing als je zelf aangesloten bent bij Xerius. Een account aanmaken om bijvoorbeeld de gegevens van je partner te bekijken, kan dus niet.

Aan de slag met My Xerius

Eenmaal geregistreerd, kan je altijd aanmelden op My Xerius via e-ID of itsme. Of via je gebruikersnaam en zelfgekozen paswoord.

Geen e-ID of itsme? Gebruik je Xerius unieke code

Heb je je unieke code niet meer? Hier vraag je deze eenvoudig aan. Je krijgt de code dan over ongeveer een week via de post op je domicilie-adres. Xerius unieke code aanvragen

Geef jouw mening over My Xerius

My Xerius is een portaal voor jou. Jouw feedback is dan ook heel waardevol voor ons. Beantwoordt de tool aan jouw verwachtingen? 


Laat het ons weten via deze survey


Vind hier een antwoord op de meest gestelde vragen

  • Hoe Kan ik mijn kwartaalafrekening ontvangen?

    Je hebt drie opties. 

    1. 1. Je krijgt een e-mail waarin we je melden dat er een nieuw document beschikbaar is in My Xerius. Dit is de standaardinstelling.
    2. 2. Je krijgt een e-mail met het overzicht van je sociale bijdragen als pdf-bijlage. We sturen deze e-mail naar een adres dat je zelf kiest. Dit hoeft niet hetzelfde te zijn als het e-mailadres waarmee je je aanmeldt bij My Xerius.
    3. 3. Je krijgt je rekening per post. Dit raden we niet aan. Een brief kan namelijk al eens verloren gaan.

     

    Je kan je voorkeur enkel aangeven nadat je je aanmeldt in My Xerius. Enkel zo zijn we zeker wie het verzoek indient. En zorgen we ervoor dat de gevoelige info die op je afrekening staat niet onder verkeerde ogen komt.

  • Mijn partner doet mijn administratie. Kan die mijn gegevens raadplegen in My Xerius?

    Dat kan niet. Wanneer je je aanmeldt op My Xerius krijg je enkel je eigen gegevens te zien. Je partner kan in zijn of haar account enkel het eigen Xeriusdossier zien of helemaal niets.
  • Ik heb me proberen registreren op My Xerius, maar ik ontvang geen activatielink op mijn e-mailadres? 

    Kijk zeker even je spamfolder na. Vind je ook daar ons mailtje niet terug? Probeer je dan nogmaals te registreren. Kijk daarbij zeker na het e-mailadres goed na. Krijg je daarna nog geen activatielink in je mailbox? Dan kan je eventueel een alternatief e-mailadres gebruiken.

  • Kan ik met eenzelfde e-mailadres twee verschillende My Xerius-accounts aanmaken?

    Neen. Xerius Account vereist een uniek e-mailadres. Gebruikte je een e-mailadres al om een account te registreren? En probeert iemand anders hetzelfde e-mailadres te gebruiken? Dan krijg hij of zij een foutmelding dat er al een account bestaat op dat e-mailadres. Dit komt bijvoorbeeld voor als meerdere personen het e-mail adres van de zaak nemen, of twee partners hetzelfde mailadres gebruiken.

  • Ik word geplaagd door foutmeldingen. Help!

    My Xerius maakt gebruik van software die niet door Xerius ontwikkeld werd. Denk bijvoorbeeld aan e-ID, Itsme, Acrobat PDF reader, Chrome, … Dit betekent dat Xerius geen controle heeft over de werking van deze software en dat het perfect mogelijk is dat sommige gebruikers foutmeldingen krijgen die andere niet krijgen.


    Een mogelijke oplossing schuilt in de volgende handelingen:

    1. 1. Verwijder je cookies - hoe je dat doet hangt af van je browser.
    2. 2. Probeer een andere browser. Ons advies? Chrome is een populaire browser die doorgaans goed werkt.
    3. 3. Start een incognito venster op
    4. 4. Probeer later opnieuw
  • Hoe installeer ik de meest recente browserversie? 

    Dat hangt af van de browser waar je mee werkt. Hieronder alvast een link naar vragen en antwoorden over de meest gebruikte browsers.

Wat vind je op deze pagina?