Je doelgroep aflijnen
Niet iedereen kan jouw klant zijn. Knopen doorhakken is één van de grootste kwaliteiten waarmee je als ondernemer kan uitpakken. Dat moet je ook doen wanneer het gaat over je doelgroep. Doe geen moeite om je product of dienst te slijten aan de hele wereldbevolking. Hoe beter je focust op een specifieke doelgroep, hoe groter je slaagkansen.
Bestaat die doelgroep vooral uit andere bedrijven? Dan werk je in business-to-business. Zijn je klanten eerder consumenten, dan spreken we over business-to-consumer. Zowel in B2B als B2C komt het erop aan om heel goed te begrijpen tegen wie je praat.
Binnen B2B kan je als freelancer gebruikmaken van een platform als LinkUs, waar recruiters en freelancers aan elkaar gekoppeld worden. Maar soms moet je zelf de stap naar een bedrijf zetten. Stel jezelf dan de vraag van één miljoen: wie beslist binnen je doelgroep over de aankoop van jouw product of dienst? Binnen B2B is dat vaak iemand met een welbepaalde functie, zoals – we zeggen maar wat – de aankoper, de HR-directeur, installateurs van sanitair of frietkotuitbaters.
In B2C gebruik je meer demografische criteria voor de aflijning, zoals leeftijd, geslacht, interesses en hobby’s.