Fase 1: awareness – je wil merkbekendheid winnen
Wanneer je pas opstart, kent geen kat je merk of winkel. Daarom wil je bekender worden, door zoveel mogelijk relevant onder de aandacht te komen.
Grote bedrijven wassen dat varkentje via campagnes op massamedia zoals radio, affichage en televisie. Groeien de euro's niet op je rug? Dan kan je ook op kleinere schaal je naamsbekendheid opkrikken. Sociale media zijn daarvoor bij uitstek geschikt.
Zo is Facebook ideaal om veel mensen te bereiken voor een lage kost. Je kan de advertenties bovendien heel goed richten – targetten in vakjargon – naar de doelgroep die je wenst. De lingeriewinkel kan dus perfect Facebook advertenties plaatsen die gezien worden door dames tussen 18 tot 49 jaar, woonachtig in een straal van 10 kilometer rond de winkel.
Ook via Pinterest kan je een groot bereik opbouwen. Het grote verschil: dit sociale medium is heel visueel ingesteld. Je zal hier dus veel meer dan op Facebook met prachtige lingeriefoto’s werken. Is je product of aanbod minder visueel – een IT-expert, om een voorbeeld te geven – dan zal Pinterest minder voor de hand liggen als kanaal.
Die IT-expert is dan weer perfect in zijn sas op LinkedIn. Dit is echt het kanaal voor professionals die zich willen voorstellen aan hun doelgroep. Waar Facebook en Pinterest focussen op consumenten, is LinkedIn een puur business-to-business medium.
Uiteraard kan je ook buiten het internet naamsbekendheid kweken. Ook al is het medium zo oud als de straat, een flyer in de brievenbussen in de buurt garandeert nog steeds uitstekende resultaten voor een winkel. Zorg er wel voor dat je altijd de brug slaat naar je online aanwezigheid, door je website en social media te vermelden. Zo kan het geïnteresseerde publiek jou ook daar bezoeken. Hoe meer deuren je open zet, hoe meer volk je over de vloer krijgt.