Wie moet je informeren als je enkele maanden arbeidsongeschikt wordt?
De eerste stap: “getuigschrift van arbeidsongeschiktheid” indienen bij je ziekenfonds.
Je kan dit formulier downloaden op de website van je ziekenfonds. Bezorg het document – ingevuld door jezelf en je behandelende arts – aan je ziekenfonds, zodat zij je arbeidsongeschiktheid kunnen erkennen. Dien het papier zeker tijdig in. Dit wil zeggen: binnen de 7 kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag na het begin van de arbeidsongeschiktheid.
Verwittig vervolgens je sociaal verzekeringsfonds.
Je kan, als je enkele maanden arbeidsongeschikt bent, immers voor één of meerdere kwartalen vrijstelling krijgen van je sociale bijdragen, met behoud van je pensioenrechten. Het aanvraagdocument voor deze gelijkstelling wegens ziekte vind je hier.
Heb je een verzekering Gewaarborgd Inkomen? Doe ook daar aangifte.
Als je een verzekering Gewaarborgd Inkomen hebt, betaalt je verzekeraar je een vervangingsinkomen uit, waarmee jij het inkomensverlies opvangt dat ontstaat door je arbeidsongeschiktheid.