Een verdachte e-mail, oproep of betaalaanvraag ontvangen?
Breng ons zeker op de hoogte. Van verdachte e-mails kan je steeds een screenshot (niet de e-mail zelf) doorsturen naar isditok@xerius.be
Onze experten nemen die vervolgens onder de loep.
Valse e-mails, telefoontjes of facturen: ze zijn in opmars, en steeds moeilijker te onderscheiden van de echte. Twijfel je aan de echtheid van een bericht dat je van Xerius kreeg? Met deze tips kan je nagaan of het daadwerkelijk om een nepbericht gaat.
‘Phishingmails’ zijn frauduleuze e-mails die je vragen om persoonlijke gegevens (wachtwoorden, adres- of bankgegevens …) door te geven, om geld over te schrijven of om een internetlink te volgen naar een frauduleuze website die er vaak “echt” uitziet.
Soms zet zo’n e-mail je ook aan om een bestand uit bijlage te openen of een internetlink te volgen, waardoor dan een virus geïnstalleerd wordt.
‘Valse’ of vervalste e-mails zijn e-mails waarin de stijl en lay-out van Xerius gekopieerd werd, om je te doen geloven dat je werkelijk met onze dienst communiceert. Wees dus ook op je hoede voor dergelijke e-mails die vragen om bepaalde (trans)acties te bevestigen of persoonlijke info op te sturen.
Op deze manieren kan je nagaan of je al dan niet een phishingmail of ‘valse’ e-mail ontvangen hebt:
Om meteen te weten of je opgebeld wordt door een Xerius-medewerker, kan je best de telefoonnummers van onze diensten (of persoonlijke contactpersonen) op je telefoon opslaan:
Ontvang je een betaalaanvraag of factuur van Xerius, toets dan het vermelde bankrekeningnummer nog eens af met onze officiële bankrekeningnummers:
Xerius Sociaal Verzekeringsfonds:
Xerius Ondernemingsloket:
Xerius Onderlinge Verzekeringsvereniging:
Breng ons zeker op de hoogte. Van verdachte e-mails kan je steeds een screenshot (niet de e-mail zelf) doorsturen naar isditok@xerius.be
Onze experten nemen die vervolgens onder de loep.