Verkoopkanalen: van marktplaats tot webshop
In de jaren 60 van de vorige eeuw begon Jo Colruyt aan de uitbouw van een supermarktenimperium. In die tijd had je weinig andere opties dan je waren aan te bieden via een fysieke winkel. Vandaag ligt dat anders. Het is haast ondenkbaar dat je uit de startblokken schiet met enkel winkelrekken. Maar welke opties passen best bij jou?
Welke verkoopkanalen bestaan er?
Nog in de jaren 60 van de vorige eeuw orakelde Marshall McLuhan dat de wereld een dorp was. Massamedia toen en het internet nu halen alle tijds- en plaatsbarrières weg.
Voor jou als startende zelfstandige een sein om verder te kijken dan de eigen kerktoren. Jij kan je product of dienst immers meteen aan een breder publiek aanbieden.
Je kan daarbij kiezen voor een of meerdere van deze verkoopkanalen:
Fysieke winkel
Wanneer kies je voor een fysieke winkel?
Producten echt fysiek kunnen zien, vasthouden, en misschien wel proeven en ruiken is voor veel mensen een groot voordeel. Een nieuwe parfum wil je toch geroken hebben, niet?
Vier op vijf aankopen gebeuren via fysieke winkels. Het is duidelijk dat de fysieke winkel – of in sommige gevallen een fysieke marktplaats - nog altijd zijn plek heeft.
Voor jou als ondernemer moet je wel de afweging maken: geeft een fysieke winkel een meerwaarde aan jouw klanten bij de aankoop van hun product. Verkoop je boeken? Dan kan dat perfect enkel online. Breng je beha’s aan de vrouw, dan past zij deze toch graag even om te zien of deze goed zit.
De voor- en nadelen van een fysieke winkel
Deze belangrijke voordelen heeft jouw klant als jij voor een fysieke winkel kiest:
- Het product ervaren: die ene sofa die je online zag, hoe zou die nu echt zitten? Is die trui even zacht dan verwacht? Je product aanbieden in een fysieke winkel kan de keuze beïnvloeden.
- Deskundig advies: liefst 1 op 5 consumenten haalt dat voordeel naar boven. Persoonlijke dienstverlening en advies op maat zorgen er bovendien voor dat er sneller beslist wordt.
- Meteen beschikken over je product. Daarom leveren webshops vaak ook nog dezelfde dag, maar dat is lang niet altijd het geval.
- Klantenbeleving: shoppen draait om plezier beleven. Zo zal je in een winkel stijladvies krijgen, speciale shopping nights,... Hoe persoonlijker, hoe beter.
- Geen retourverzending nodig.
Bedenk goed of meer inzetten op een persoonlijke beleving loont voor jouw product of dienst. Want een fysieke winkel betekent voor jou als uitbater hogere kosten zoals huur betalen, de winkel inrichten en mogelijk extra personeel.
TIP
Niet helemaal zeker of een fysieke winkel wel je ding is? Waarom je concept niet een tijdje testen met een pop-up store? Hoe je aan de slag gaat met een pop-up shop leggen we je uit op deze pagina.
Website en webshop
Wanneer kies je voor een webshop?
Een eigen webshop starten is populairder dan ooit. Geen enkel verkoopkanaal groeit zo sterk.
Maar, heeft elke fysieke winkel een webshop nodig? En omgekeerd? Wel, ze vullen elkaar ontegensprekelijk aan. Een fysieke winkel levert diensten die een webshop onmogelijk kan aanbieden en beiden hebben hun eigen unieke voordelen.
De plus- en minpunten van een webshop
Wat maakt een webshop zo gemakkelijk voor jouw klant? De belangrijkste voordelen van een webshop op een rijtje:
- Jouw winkel is altijd open, jouw klanten doen hun aankoop wanneer het hen past, op ieder moment van de dag. Zonder dat ze gebonden zijn aan openingsuren of sluitingsdagen.
- Afstand is geen probleem, jij in De Panne, jouw klant in Maaseik? Via een webshop zijn jullie slechts enkele klikken van elkaar verwijderd.
- Breed gamma aan producten, je kan eenvoudig een breed assortiment producten aanbieden waarbij jouw klant eenvoudig de voor- en nadelen kan afwegen.
De nadelen aan een webshop zijn – je raadt het al – vaak ook de voordelen van een fysieke winkel. Het product ervaren, geen zorgen maken over retourverzendingen, enzovoort.
Veel van deze nadelen zijn echter kansen waarmee jouw webshop het verschil kan maken. Krijgen jouw klanten liever een echt zicht op de kleur van hun product? Bijvoorbeeld bij de aankoop van gordijnen? Geef hen dan de mogelijkheid om staaltjes aan te kopen. Stellen klanten zich vragen bij de verzending van je product? Zorg ervoor dat wanneer je een webshop start je alle informatie vermeldt om alle twijfels weg te nemen. Hoe meer vertrouwen je uitstraalt met je website, hoe meer je zal verkopen.
Ook voor jou als ondernemer biedt een webshop enkele interessante voordelen:
- Je opstartkosten liggen laag, webruimte is goedkoper dan bouwgrond en bakstenen.
- Je verzamelt makkelijk data waarmee je het koopgedrag van jouw klant kan analyseren om hem of haar interessante aanbiedingen te doen.
- Een webshop pas je snel en goedkoop aan waardoor je makkelijk inspeelt op de nieuwste trends en koopbehoeftes.
Starten als zelfstandige: een antwoord op al je vragen
Als startend zelfstandige zit je vast met een aantal vragen. Dat is heel normaal. Om je een zoektocht naar antwoorden te besparen, verzamelden we de meest gestelde vragen op één pagina. Samen vegen we zo je laatste vraagtekens weg.
Online marktplaatsen
Een marktplaats, wat is dat?
Dit zijn online platformen waarop meerdere handelaars hun producten of diensten aanbieden aan een breed publiek.
Het bekendste voorbeeld in België? Verkopen via bol.com. Bijna even gekend is booking.com voor de vakantiesector of freelancer.be voor de freelancer sector.
Waarom wel of waarom niet verkopen via een marktplaats?
Verkopen via een marktplaats biedt je volgende voordelen:
- Geen opstartkosten. Je betaalt pas als je iets verkoopt en je bereikt meteen een heel groot publiek via vertrouwde platformen.
- Eenvoudige logistiek, bij de meeste marktplaatsen zoals bol.com of Amazon kan je rekenen op hun logistiek. Zo kan ook jij een snelle levering verzekeren voor je klanten.
- Ondersteuning met andere bedrijfsactiviteiten, je profiteert van de kennis van de grote spelers. Zij zijn top op gebieden als marketing, verzendingen en klantenservice.
“Elk voordeel heb z’n nadeel” wist de legendarische voetballer Johan Cruijff al, zo ook marktplaatsen. Al wegen deze nadelen wellicht minder door dan de voordelen.
- Je verdient minder aan een verkocht product. Je staat namelijk telkens een stukje af aan de distributeur. Dat kan je vergelijken met de huur die je betaalt voor een standplaats op de wekelijkse markt in jouw stad of dorp.
- Je hebt weinig tot geen controle over hoe je producten via deze sites verkocht worden.
- Je bouwt moeilijker een band op met je klant.
TIP
Het is perfect mogelijk om zowel je producten op een webshop te verkopen als via online marktplaatsen. Bekijk je verkoopkanalen als een "en-en"-verhaal. Combineer ze met elkaar en versterk zo je verhaal.
Vergelijkingswebsites
Wanneer kies je voor een vergelijkingswebsite?
Vergelijkingswebsites zijn websites gespecialiseerd rond één thema. Consumenten vergelijken er in een oogopslag verschillende producten. Je komt er te weten of het product in vergelijking tot andere aanbieders de juiste keuze – en de juiste prijs heeft. Om daarna door te klikken naar de website van het bedrijf met het beste aanbod.
Vooral ondernemers die dezelfde producten aanbieden als hun concurrenten vind je terug op deze sites. Denk daarbij aan technologische producten, huishoudapparaten, enzoverder.
Een goed voorbeeld – uiterst relevant voor een startende zelfstandige zoals jij – is de website spaargids.be. Op deze website kan je pensioenspaarfondsen voor zelfstandigen vergelijken op basis van enkele simpele parameters zoals rendement en instapkosten.
De voor- en nadelen van vergelijkingswebsites
Wat zijn de voordelen om op zo’n website jouw product aan te bieden?
- Toegang tot een relevant publiek, want mensen die zoeken op een vergelijkingssite doen dat om een aankoop te doen.
- Je zet de voordelen van je product in de kijker.
Het nadeel aan zo’n vergelijkingswebsite? Omdat de aankoop niet op hun platform gebeurt en ze hier geen marge op kunnen nemen, moet je vaak betalen per klik naar je website. Je zal dus je portemonnee moeten bovenhalen, zelfs al maakt de consument geen finale aankoop.
Deze pagina voor je samengevat
- Je verkoopkanalen vormen een “en-en”-verhaal. Vaak is de beste oplossing voor jouw product om verschillende kanalen te combineren.
- Elk kanaal heeft voor- en nadelen. Ga na welke het zwaarste doorwegen voor jouw product of dienst en maak op basis daarvan een keuze.
- Je kan niet meteen overal aanwezig zijn. Begin klein en test. Zo ontdek je op een praktische manier welke kanalen voor jou werken.