Je eigen zaak starten: welke kosten hangen eraan vast ?
De belangrijkste kostenposten als zelfstandige
Jouw situatie als zelfstandige is uniek, dus zijn je kosten om een eigen zaak te starten dat ook. Toch krijg jij als starter met dezelfde kostenposten te maken als je collega’s:
- opstartkosten
- kosten om je zaak te doen draaien
- kosten om klanten te werven
Je opstartkosten
De kosten voor je wettelijke inschrijving
Je zaak starten in België mag pas nadat je ze officieel inschrijft via een ondernemingsloket zoals Xerius.
Richt je een eenmanszaak op? Dan stap je gewoon naar een ondernemingsloket. Een week later kan je al de deuren openen.
Bij een vennootschap schrijf je het verhaal iets moeilijker. Je gaat onder meer eerst langs bij een notaris en stelt een financieel plan op. Daarna wandel je binnen bij Xerius ondernemingsloket. Er komt dus meer tijd en moeite kijken bij de opstart, en bijgevolg ook meer centen. Reken op een goeie 1.500 euro – die je meteen moet neertellen.
Eens je zover bent zijn de kosten voor de inschrijving van een eenmanszaak en een vennootschap hetzelfde: 178,1 euro, inclusief btw.
Voor dit bedrag regel je:
- de inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen, zodat je een actief ondernemingsnummer krijgt;
- de activatie van dit ondernemingsnummer als btw-nummer;
- de aansluiting als zelfstandige bij een sociaal verzekeringsfonds zoals Xerius;
De juiste boekhouder aanklampen
Een goede boekhouder zoeken en de juiste vinden? Weten welke boekhouder het best bij jou past? Of bij een eenmanszaak je boekhouding zelf doen? Dat hangt af van heel wat factoren. In welke sector zal je actief zijn als zelfstandige? Is dat in hoofdberoep of in bijberoep? Doe je zelf ook papierwerk of laat je de boekhouder alles doen?
Los van deze criteria zijn er ook verschillende formules mogelijk. Zo kan je werken met een jaar- of kwartaalforfait of een uurtarief betalen. In dat laatste geval mag je rekenen op minimum zo’n 75 euro per uur.
Dat is niet goedkoop, inderdaad. Maar hou altijd in je achterhoofd: een goede boekhouder verdient zichzelf dubbel en dwars terug. Bovendien zijn boekhoudkosten 100% fiscaal aftrekbaar als beroepskost.
Starten als zelfstandige: een antwoord op al je vragen
Als startend zelfstandige zit je vast met een aantal vragen. Dat is heel normaal. Om je een zoektocht naar antwoorden te besparen, verzamelden we de meest gestelde vragen op één pagina. Samen vegen we zo je laatste vraagtekens weg.
Je verzekeringen als startende zelfstandige
Vrijheid, blijheid – dat is het credo van menig zelfstandige. Je hebt geen baas boven je, en hakt zelf de knopen door. Daarom is het cruciaal om die vrijheid zorgvuldig te beschermen. En dat doe je met de juiste verzekeringen voor zelfstandigen.
Sommige van deze dekkingen zijn verplicht. Zo wil de overheid vermijden dat jij in financiële ademnood raakt wanneer er iets misgaat. Het meest bekende voorbeeld is wellicht de brandverzekering voor je bedrijfspand. Ook de verzekering beroepsaansprakelijkheid doet vast een belletje rinkelen.
Naast de verplichte verzekeringen dien je ook te denken aan je sociale bescherming. Welk pensioen krijg je later? Is dat voldoende? Waarvan ga je leven als je langdurig arbeidsongeschikt wordt? Het is geen overbodige luxe om daar even bij stil te staan, want het overkomt 50% van alle werkende Vlamingen gedurende hun loopbaan.
Kosten om je zaak te doen draaien
Dit is natuurlijk een bijzonder divers lijstje, want de kosten hangen af van je plannen. Wil je precies weten welk prijskaartje vasthangt aan jouw project? Met een financieel plan heb je meteen een stevige basis.
Welk kapitaal heb je nodig om je eigen zaak te starten?
Ben je een freelancer, een consultant of een andere zelfstandige die geen zware investeringen nodig heeft? Of hoef je geen beroep te doen op leveranciers? Dan kan je van start zonder zware uitgaven en is een startkapitaal niet echt nodig.
Is dat wel het geval? Sta dan zeker stil bij wat je allemaal nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan:
- gereedschap, beroepskledij en kantoormateriaal
- machines en toestellen (aankoop, huur, onderhoud)
- software, hardware, telefonie
- rollend materieel (voertuigen, brandstof, belastingen, parking, …)
- grondstoffen, handelsgoederen en voorraad
Waar ga je aan de slag?
Wordt je garage het zenuwcentrum van je bedrijf, zoals Apple en Amazon ooit begonnen? Of is het nodig om te investeren in een pand? Indien dat zo is: heb je enkel plaats nodig voor een bureau en je laptop? Of moet er een Belaz 75710 in passen, de grootste truck ter wereld van 20 meter lang, 8 meter hoog en 10 meter breed? Het speelt allemaal een rol. Bovendien dien je bij de huur of aankoop van een werkruimte ook rekening te houden met andere kostenposten.
- huurprijs, huurwaarborg of aankoopprijs, onroerende voorheffing
- energie
- telecom
- water
- meubilair
- decoratie
- onderhoud (zowel schoonmaken als herstellingen)
- verzekeringen
- Sabam en billijke vergoeding. Deze laatste is verplicht als je klanten ontvangt in een ruimte waar je ook muziek afspeelt.
- provincie- en gemeentebelasting. Deze jaarlijkse kost hangt af van onder meer de oppervlakte van je bedrijf en de provincie waarin je actief bent. Het bedrag tarief varieert van 62 tot 125 euro.
TIP
Start met een webshop wanneer je producten wil verkopen. Je vaste kosten zijn veel lager dan bij een fysieke winkel. Bovendien kan je op een voordelige manier uitvissen welke producten beter verkopen. Voor sommige producten – zoals boeken of kledij – hoef je zelfs geen voorraad aan te kopen. Je werkt dan met een leverancier tegen commissie.
Werk je alleen of met personeel?
In het eerste geval krijg je te maken met de volgende terugkerende kostenposten:
- je maandelijkse loon. Dat kan je berekenen met onze bruto-netto-calculator.
- je sociale bijdragen (per kwartaal).
- je aanvullende verzekeringen als zelfstandige, bijvoorbeeld voor je pensioen.
- eventuele opleidingen voor jezelf.
Ga je van start met personeel of een andere freelancer? Dan wordt het lijstje nog wat langer:
- maandelijkse totaalprijs freelancer
- loonkosten personeel
- verzekeringen personeel
- toegekende voordelen aan je werknemers, zoals maaltijdcheques, ecocheques en fietsvergoeding
- kosten eigen aan de werkgever, zoals verplaatsingsvergoeding en telefoonkosten
- opleidingen voor je medewerkers
- sociaal secretariaat (hulp bij de loonberekening)
Wil je een idee van het totale kostenplaatje? Daarvoor kan je terecht bij onze partner SD Worx.
Kosten om klanten te werven
Helaas, mensen kan je niet lokken met een fluitje, zoals de rattenvanger van Hamelen deed. Je moet zelf op zoek gaan naar je publiek, door je zaak bekend te maken. Daar dien je dus ook een budget voor opzij te leggen. Dat gaat dan bijvoorbeeld om de volgende zaken:
- ontwikkeling van je huisstijl en website
- kosten voor het domein van je website, de hosting en het onderhoud
- publiciteit en reclame, zowel online als offline
- sponsoring
- PR en representatie
- inrichting van je etalage en je showroom
- verpakking
- relatiegeschenken
- conferenties en events
- abonnementen en lidgelden van netwerken
- restaurantkosten en business lunches
- reis- en verblijfkosten
Vind je de lijst aan de lange kant? Focus je dan bij de start op de beste publiciteit van allemaal: mond-tot-mondreclame. Een klant die tevreden is over jou vertelt dat met plezier verder aan familie, vrienden, kennissen en collega’s.
Deze pagina voor je samengevat
- Jouw situatie als zelfstandige is uniek. Je kosten om te starten zijn dat dus ook.
- Een eenmanszaak starten kan al vanaf 178,1 euro. Een vennootschap komt op zo’n € 1.500.
- Hou ook budget vrij om klanten te werven en je zaak te doen draaien.
Tot slot nog een gouden tip: als zelfstandige hou je zo’n 40 tot 50% over van wat er binnenkomt. Daarom is een realistische inschatting van je inkomsten en kosten zo belangrijk. Het geeft jou een klare kijk op de haalbaarheid van je plannen.
Een goede voorbereiding is de beste start
Om jou goed voor te bereiden stelden we startersgidsen samen. Niet één, maar twee. Zodat we voldoende ruimte hebben om een antwoord te geven op al je vragen. Zo lees je niet alles wat je moet weten voor je start, je krijgt ook alle info over de formaliteiten om effectief van start te gaan.