Stap 1: de voorbereiding
1. Bepaal het doel
Je kan pas raak schieten als je weet waarop je jaagt. Dat is met een concurrentieanalyse niet anders. Vraag je dus eerst en vooral af wat het doel is van je onderzoek. Of anders geformuleerd: waarvoor wil je de resultaten gebruiken? Dat kan bijvoorbeeld dienen om je marktpositie te bepalen, of om een overzicht te krijgen van de activiteiten van je concurrenten. Ligt het doel vast, dan weet je meteen ook welke informatie je te pakken wil krijgen over je concurrenten: hun productaanbod, het prijsbeleid, de verkoopplaats, hun service, hun promotiestrategie en ga zo maar door.
2. Beschrijf je eigen organisatie
Het spreekt voor zich dat je geen appelen met peren kan vergelijken. Daarom moet ook je eigen organisatie glashelder voor ogen staan. Dat kan door je business plan of je marketingplan uit de schuif te halen. Bekijk nog eens jouw antwoorden op de vragen van 1 miljoen: wie zijn je klanten? Welke producten bied je aan? Welk prijsbeleid hanteer je?
3. Bepaal welk soort van bedrijven je concurrenten zijn
Niet elke speler in je sector is een concurrent. Voor je afhaalzaak met kraakverse pizza’s kan de kebabzaak van tien straten verder een concurrent zijn. Terwijl de supermarkt om de hoek – die diepvriespizza’s verkoopt – jou helemaal niet in de weg zit. Je organisatie en je visie maken het onderscheid tussen vriend en vijand.
Leg daarom je markt onder je loep. Hoe groot is de koek, en hoeveel bedrijven moeten die onder elkaar verdelen? Als startend transportbedrijf met fietskoeriers zal je vooral wedijveren met andere duurzame spelers in de omgeving, en minder met internationale reuzen als DHL.
Bedrijven binnen dezelfde sector zijn evenmin concurrenten als ze zich richten op andere marktsegmenten. De Exki restaurants liggen vlakbij hamburgerrestaurants zoals Quick of McDonald’s, maar mikken op de bewust gezond etende burger. Komt Exki op een dag met een eigen hamburger op de markt, dan worden de messen uiteraard wel geslepen.