Doe een marktonderzoek
Je klanten zijn de sleutel tot succes, zegt de ijzeren wet van het ondernemen. Pas wanneer zij je product of dienst kopen, kan je slagen. Maak niet de fout om te denken dat je doelgroep meteen laaiend is over je aanbod. Je zal je doelgroep moeten overtuigen om hun portemonnee boven te halen.
Die doelgroep is evenmin de hele wereldbevolking. “Als je iedereen wil benaderen, dan bereik je niemand” zeggen marketeers wel eens tegen elkaar, tussen pot en pint. Daarom moet je jouw groep van potentiële klanten zo stevig mogelijk aflijnen. Hoe nauwkeuriger je het beeld van je klanten schetst, hoe beter je hun behoeftes in kaart kan brengen en hoe gerichter je marketingstrategie wordt.
Omschrijf daarom zo precies mogelijk wie je klanten zijn voor je product of dienst. Gaat het om particulieren, bedrijven of allebei? Wat zijn hun demografische en geografische kenmerken? Waar kan je hen online bereiken? Want als je verder denkt dan de kerktoren, kan je niet zonder een webshop.
Na de eerste standaardsegmentatie ga je in op persoonlijkheidskenmerken. Waar liggen je klanten ‘s nachts van wakker? Met welke behoeften worstelen zij? Wat doen ze in hun vrije tijd? Hoeveel budget kunnen zij spenderen? Wat stimuleert of beperkt hun koopkracht?
Een tip: ga in gesprek met mensen uit je doelgroep voor een antwoord op deze vragen. Je staat ervan versteld hoe leerrijk zo’n marktonderzoek bij je doelgroep is. Ga door met vraagstaarten tot je het antwoord weet op hete hangijzers zoals:
- valt je business idee, product of service in de smaak?
- wil je doelgroep de prijs neertellen die jij in gedachten hebt?
- kopen je klanten het liefst in een webshop of in een fysieke winkel?