Stap 9: zet je webshop in de kijker
Prima uitvalsbasissen voor de promotie van je webshop moet je niet ver zoeken. Met je vriendenkring, je contacten op social media en mond-tot-mond-reclame scoor je al behoorlijk wat impact.
Toch is het belangrijk om ook verder te kijken dan je eigen straat. Online marketing is onmisbaar om een versnelling hoger te schakelen. Optimaliseer je site voor zoektermen in Google. Gebruik Google AdWords. Start een boeiende blog. Zet een aparte Facebookpagina op en maak eventueel een profiel aan op Instagram of TikTok. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het is daarom een slim idee om een communicatieplan op te zetten.
Tip: wil je de klant extra vertrouwen geven in je webwinkel? Probeer dan het BeCommerce-label op de kop te tikken. Dat kan door lid te worden van de BeCommerce-vereniging en een gedragscode te volgen. Dit betekent dat je – naast de wettelijke bepalingen, uiteraard – een tandje bijsteekt op het vlak van privacybescherming, betaling en bestelling, dienst na verkoop en oplossen van klachten.
Ook safeshops.be reikt een kwaliteitslabel uit om het vertrouwen in webshops te doen groeien. Stel jezelf wel de vraag of deze labels de investering waard zijn. Er hangt immers altijd een prijskaartje aan vast.