Checklist: op zoek naar een goede leverancier
Respecteert hij de afgesproken levertijd? Een leverancier moet je blind kunnen vertrouwen. Een laattijdige levering kan nefaste gevolgen hebben voor je zaak.
Hanteert hij een correcte prijs? Komen daar nog extra kosten bovenop, zoals voor de levering? Kan je op dat bedrag zelf voldoende marge nemen? Spreek vooraf een prijs af, en onderhandel over mogelijke kortingen.
Moet je overstapkosten neertellen als je kiest voor een andere leverancier? Als die kosten te hoog zijn, is veranderen van partner haast onmogelijk. Iets om in de gaten te houden.
Welke kwaliteit biedt de leverancier? Doet hij daarmee beter of slechter dan de concurrenten? Ook belangrijk om je af te vragen: is die kwaliteit continu gegarandeerd?
Dien je belangrijke contractafspraken te voorzien? Denk bijvoorbeeld aan een minimale afnameverplichting of een exclusiviteitsvoorwaarde, waarbij jij als enige het merk of product mag verdelen.
Hoe snel reageert de leverancier op je vragen? Is hij makkelijk bereikbaar? Staat er een klantendienst tot je dienst? Hoe vlot is deze bereikbaar?
Welke watertjes heeft je leverancier al doorzwommen? Het is zeker een voordeel wanneer je leverancier al een tijdje actief is in jouw sector. Ervaring is altijd een pluspunt.
Welk terugnamebeleid houdt de leverancier erop na? Kan je de aankoop teruggeven als je niet tevreden bent? Krijg je een tegemoetkoming in de prijs?
Ga je in zee met een grote of een kleine leverancier? Hoe belangrijk ben je voor een grote speler? Als je een kleine garnaal bent: stopt je leverancier voldoende tijd en energie in je bestelling?
Is je leverancier financieel gezond? Met andere woorden: loop je het risico dat hij er binnenkort het bijltje bij neerlegt? Dat kan je nagaan door de bedrijfsbalans na te pluizen op de website van de Nationale Bank. Op basis van het btw-nummer of de naam kan je elke leverancier in België terugvinden.
Wat zegt jouw buikgevoel over de leverancier? Heb je een goed gevoel bij het contact? Lees er zeker de klantencommentaren eens op na, door de naam van je leverancier in te tikken op zoekmachines.
Hoe creatief is je leverancier in zijn aanbod? Dat is vooral belangrijk wanneer je producten doorverkoopt. Hoe meer dit aanbod onderscheidend is, hoe unieker de troef die jij in handen hebt.
Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jou? Als je een groen etiket wil op je zaak, dan moet je leverancier dat ook hebben. Ga na of je potentiële partner aandacht heeft voor het milieu.
Waar is je leverancier gevestigd? Kies je voor een buitenlands bedrijf, bekijk dan of er extra kosten bij komen kijken. Hou ook eventuele taal- en cultuurverschillen in het oog.