De pop-upstore: waarom kies je ervoor?
Een pop-up is een laagdrempelige manier voor bedrijven, vooral webshops, om zonder grote kosten en verplichtingen te testen hoe het is om een fysieke winkel te hebben. Zo kun je testen of je producten het ook goed doen in een echte winkel.
Een pop-upstore is de ideale proeftuin
Drempels overwinnen en risico’s nemen: het hoort erbij als ondernemer. Niet geschoten is altijd mis, toch? Maar meteen een loodzwaar meerjarig huurcontract aangaan voor je bedrijfspand? Dan dreigt een financiële strop met onzekere afloop, vooral als je aanbod nog niet volledig op punt staat.
Aan een klassieke handelshuurovereenkomst ben je normaal gezien een aantal jaren verbonden. Logisch, want zo krijgt de eigenaar zekerheid over een constante stroom aan inkomsten. Alleen is dat allesbehalve de ideale manier om een concept uit te testen in een soort proeftuinsetting. Of om een tijdelijk aanbod te lanceren. Enter: de oplossing genaamd de pop-up-store.
Gunstige regels vergemakkelijken de start
De overheid stelde een aparte wet op voor pop-up stores. Daarbij vallen enkele onmiskenbare voordelen voor jou als huurder op:
- De duur van het contract is maximaal één jaar. Je kan wel meerdere opeenvolgende huurovereenkomsten sluiten, bijvoorbeeld twee contracten van telkens vier maanden.
- Je kan de huur vroegtijdig (aangetekend) opzeggen, minstens één maand op voorhand. De verhuurder kan het contract niet zomaar beëindigen.
- Je mag verbouwingen laten uitvoeren. Verwittig daarvoor wel schriftelijk de verhuurder. De werken moeten overeenkomen met de afspraken in het contract. En na afloop van de huurperiode kan de eigenaar je vragen om het pand te herstellen in oorspronkelijke staat.
Is je tijdelijke shop een schot in de roos? Dan kan je je korte huurcontract omvormen tot een klassieke handelshuurovereenkomst. Zo neem je de stap naar een permanente winkel. Meer informatie over deze bepalingen kan je nalezen in het decreet houdende huur van korte duur voor handel en ambacht.