4. Wanbetalers
Je klant betaalt zijn facturen niet? Ga dan niet meteen in de aanval, maar neem eerst vriendelijk via e-mail of telefonisch contact op. Er kunnen namelijk verschillende redenen aan de basis liggen: tijdsgebrek, een verkeerd facturatieadres, een misverstand … Komt het toch tot een procedure in de rechtbank, dan zal de rechter je verzoeningspogingen mee in rekening nemen.
Er is meer aan de hand
- Heeft je klant betalingsmoeilijkheden? Dan kan je hem een afbetalingsplan voorstellen. Voorzie daarin wel een clausule dat je te allen tijde het volledige bedrag kan opeisen, mocht je klant de afspraken niet naleven.
- Blijft je klant je aanmaningen negeren, dan kan je hem een ingebrekestelling opsturen: een officiële brief waarin je een laatste keer eist om binnen een bepaalde termijn te betalen, en eventueel met juridische stappen dreigt. Je mag hem deze administratie ook aanrekenen.
- In het slechtste geval moet de rechtbank Je kan in je verkoopsvoorwaarden zelf bepalen welke rechtbank bevoegd is.. Geeft de rechter je gelijk, dan kan je vervolgens een deurwaarder inschakelen om de openstaande rekening van je klant in orde te brengen.