Je machtiging ambulante handel aanvragen
Op de markt staan of deur-aan-deur verkopen spreekt al generaties lang tot de verbeelding. Plan jij zo’n zaak met hartelijk direct contact met de klant? Dan heb je, afhankelijk van het gewest waar je je activiteiten uitoefent, een machtiging ambulante handel nodig. En dat kan uiteraard met de hulp van Xerius.
Wanneer heb je een machtiging ambulante handel nodig?
Onze ouders en grootouders spraken nog over een “leurkaart”, vandaag heet het wat plechtiger “de machtiging ambulante handel”. Je hebt deze vergunning nodig wanneer je in Wallonië verkoopt op markten, openbare plaatsen en deur-aan-deur.
In het Brussels Gewest heb je een specifieke registratie in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) nodig wanneer je deur-aan-deur verkoopt.
Je hebt dus geen machtiging ambulante handel nodig als je op de markt staat in Vlaanderen of in het Brussels Gewest. Ook voor deur-aan-deur-verkoop heb je in Vlaanderen geen leurkaart nodig.
Wil je een machtiging aanvragen? Dan heb je altijd een ondernemingsnummer nodig. Zonder dit nummer kan je geen machtiging aanvragen. In Wallonië blijft de vergunning geldig zolang je actief bent. De toelating voor deur-aan-deur verkoop in Brussel geldt voor 5 jaar en moet na deze periode hernieuwd worden. Een jaarlijkse bijdrage hoef je gelukkig niet te betalen.
Welke soorten machtiging bestaan er?
De hoofdleurkaart
De eerste machtiging die je aanvraagt, zelfs als je werkt zonder personeel, is de machtiging als werkgever – de vroegere “hoofdleurkaart”.
Heb je een eenmanszaak? Dan staat deze vergunning op jouw naam, als ondernemingshoofd.
In een vennootschap moet minstens één zaakvoerder of bestuurder een machtiging als werkgever hebben. Gaan er nog andere zaakvoerders of bestuurders de straat op? Voor hen volstaat een tweede soort machtiging: als aangestelde.
De hulpleurkaart
De machtiging als aangestelde – de vroegere “hulpleurkaart” – is nodig voor iedereen die jou een handje toesteekt.
Of je nu hulp krijgt van een medezaakvoerder, een werknemer, een werkend vennoot of een jobstudent – iedereen die meewerkt heeft zo’n machtiging als aangestelde nodig. Deze vergunning staat op naam van je zaak, en kan je daarom doorgeven onder je helpers. Dat is niet het geval met de machtiging als werkgever, die strikt persoonlijk is. Je kan de machtiging als aangestelde enkel aanvragen wanneer je al een machtiging als werkgever hebt.
Een voorbeeld maakt veel duidelijk
Stel: jij staat met je eenmanszaak in lederwaren elke zaterdag op de markt. De ene week gaat je echtgenote mee, de andere week een jobstudent. Jij hebt een machtiging als werkgever nodig, je zaak een machtiging als aangestelde. Je echtgenote en de jobstudent staan immers niet gelijktijdig in je kraam, en kunnen de hulpleurkaart dus doorgeven.
De plaats waar je handel wil drijven maakt ook uit
Naast het onderscheid werkgever/aangestelde bestaat er ook een onderscheid in de plaats waar je handel wil drijven.
Is dat enkel op openbare plaatsen? Of wil je ook de klanten thuis bezoeken, via deur-aan-deurverkoop? Dan staat dat op je machtiging als werkgever uitdrukkelijk vermeld.
Voor de machtiging als aangestelde maakt men een onderscheid:
- een machtiging als aangestelde A is enkel geldig op openbare plaatsen.
- een machtiging als aangestelde B is ook geldig voor verkoop bij de consument thuis. Deze vergunning is – net zoals de machtiging als werkgever – strikt persoonlijk, en mag dus niet doorgegeven worden.
Welke adelbrieven moet je op tafel leggen om een machtiging te krijgen in Wallonië?
In de eerste plaats moet je een ondernemingsnummer hebben en de nodige ondernemersvaardigheden bewijzen.
Voor deur-aan-deurverkoop moet je een bewijs van goed gedrag en zeden voorleggen, of een machtiging van het Parket.
Heb je een beroepskaart nodig om te werken in België?
Dan mag je enkel een machtiging als aangestelde A aanvragen, die op naam staat van de onderneming. Je mag dus niet deur-aan-deur verkopen. Een machtiging als werkgever of aangestelde B kan je in dit geval niet bemachtigen.
Heb je geen beroepskaart nodig?
Dan kan je alle machtigingen aanvragen.
Deur-aan-deur verkoop in het Brussels Gewest
In Brussel is voor de ambulante activiteiten ten huize van de consument een specifiek vergunningsregime van toepassing.
Wil je deze activiteiten uitoefenen? Dan moet je aan 2 voorwaarden voldoen:
- ingeschreven zijn in de KBO;
- niet veroordeeld zijn voor een aantal welbepaalde misdrijven.
De vergunning heeft een geldigheidsduur van vijf jaar. Om de vijf jaar zal de onderneming dus de vernieuwing van de vergunning moeten aanvragen bij een ondernemingsloket.
De vergunning is volledig elektronisch en wordt ingeschreven in de KBO. Je krijgt geen papier of kaart meer in handen. De kostprijs bedraagt 150 euro.
Je kan je machtiging uitsluitend aanvragen bij je ondernemingsloket.
Klop aan bij Xerius. Dan bekijken onze experts of je voldoet aan de voorwaarden. Is dat inderdaad het geval? Dan vragen wij je machtiging(en) aan en registreren deze in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
Vervolgens krijg je ze toegestuurd via aangetekende post (12,10 euro inclusief btw).
150 euro
voor een machtiging als werkgever
100 euro
voor elke machtiging als aangestelde van onbepaalde duur.
Wil je deze aanvragen? Contacteer ons.
Misschien vraag je je dit nog af?
-
Deze zomer baat ik een eetkraampje uit op een muziekfestival. Heb ik een machtiging nodig?Ja, want een festival is een openbare plaats. Wil je daar iets verkopen, heb je dus een machtiging ambulante handel nodig. Vergeet ook je eetwarenvergunning niet. En je oordopjes.
-
Heb ik een machtiging nodig als ik op een rommelmarkt sta?Dat hangt er vanaf hoe vaak je daar staat. Doe je dat heel zelden, op het jaarlijkse wijkfeest bijvoorbeeld, dan moet een machtiging helemaal niet. Krijg je de smaak te pakken, en wil je een centje bijverdienen door op rommelmarkten te gaan staan? Dan is een machtiging – en dus ook een ondernemingsnummer – wel nodig.
-
En als ik deelneem aan een kerstmarkt? Hoe zit het dan met de machtiging?Dat hangt af van de organisatie. Is de kerstmarkt een handelsbeurs om de plaatselijke handel te promoten of de buurt meer leven in te blazen? Dan moet een machtiging niet voor een kerstmarkt, en net zo min voor andere beurzen, braderieën en tentoonstellingen.
Is de kerstmarkt een echte “markt” – dus in de letterlijke betekenis van het woord? Dan moet een machtiging wel. Leg je oor dus even te luisteren bij de organisatie. Want je wil echt geen inspecteurs aan je kraam die vergeefs om je vergunning vragen.
-
Moet ik een machtiging hebben wanneer ik klanten thuis bedien met mijn winkelwagen?Neen. De IJsboerkes en Bofrosten van deze wereld zijn vrijgesteld van machtiging.
-
Ik geef demonstraties bij mensen thuis. Heb ik een machtiging nodig?Bedoel je de home-parties zoals de beroemde Tupperware-demonstraties? Dan gaat het om demonstratieverkoop bij mensen thuis, op uitdrukkelijk verzoek van een gastvrouw of gastheer. Je bent dan in feite alleen maar een tussenpersoon, en daarom heb je geen machtiging nodig. In dit geval moet je overigens ook geen basiskennis bedrijfsbeheer aantonen.
-
Ik kweek aardbeien, die ik voor mijn deur verkoop aan voorbijgangers, vers van het veld. Vraag ik een machtiging aan?Jij bent een geluksvogel. Als land- of tuinbouwer, kweker of andere producent mag je zonder machtiging je eigen producten verkopen op de plaats van productie. Dat geldt trouwens ook voor jagers en vissers, die hun vangst bij hen thuis verkopen.
-
Heb ik een machtiging ambulante handel nodig voor een mini-onderneming?In dat geval moet je een “vergunning niet-commerciële verkopen” op zak hebben. Daarmee mag je op openbare plaatsen en deur-aan-deur verkopen. De vergunning vraag je aan bij de gemeente waar je mini-onderneming actief is.
-
Moet de persoon met de machtiging als werkgever altijd aanwezig zijn?Nee, dat moet niet. Eén grote uitzondering: wanneer je nog geen standplaats hebt op de markt. Om kans te maken op een standplaats moet je je immers kenbaar maken bij de marktleider. Dat doe je onder meer door je machtiging als werkgever te tonen.
-
HOE GEBEURT DE CONTROLE IN VLAANDEREN EN BRUSSEL NU DE MACHTIGING DAAR AFGESCHAFT IS?
De controle gebeurt voortaan door je ondernemingsgegevens rechtstreeks te checken in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
- In de KBO moet je onderneming actief staan;
- De juiste NACE-codes die overeenkomen met je activiteiten moeten ingeschreven staan;
- Zorg dat je ondernemingsnummer goed zichtbaar op je kraam of wagen staat.
Verder moet iedereen die in het kraam staat wettelijk in orde zijn en een identiteitsbewijs bij de hand hebben. Verkoop je voeding? Zorg dan dat je een eetwarenvergunning (FAVV) hebt. Zorg er ten slotte voor dat de documenten van je verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en eventuele brandverzekering binnen handbereik liggen.