Grote verrassing: in de zomer van 2020: Yuki wordt overgenomen door Visma. Waarom de keuze voor Visma. En waarom ook niet op eigen benen verder gegaan?
Marc: ”Voor ons was dit ook een verrassing, want we waren niet te koop. Arco, Lucas en ik hebben samen met de andere aandeelhouders de beslissing genomen.
In het Belgisch landschap zijn er eigenlijk drie grote overnamepartners: Kluwer, Exact en de groep rond Visma.
Als je door Kluwer wordt overgenomen, dan heeft dat de bijnaam ‘de doodskist’. Kluwer had ons echt graag gekocht, maar dat zou een beetje kindermoord geweest zijn. Je verkoopt je bedrijf, je casht en je gaat dood. Het bedrijf en de software blijven wel bestaan, maar ondertussen zijn alle goede medewerkers vertrokken.
Dan heb je bedrijf twee, Exact. Ook een mooi bedrijf. Dat ken ik goed, want Arco was daar ook de oprichter van. Alles wat zij kopen gaan ze zoveel mogelijk integreren in hun eigen software. Zij zouden Yuki gewoon kopen, omdat ze dan van een vervelende concurrent verlost zouden zijn.
Ten slotte had je ook Visma, op dat moment nog een beetje de onbekende in het gezelschap. In februari 2020 had Yuki een marktstudie laten uitvoeren. Je denkt dat iedereen je kent. Maar wat bleek? Yuki, Exact en Kluwer zaten niet eens ver uit elkaar, allemaal rond de 30% in een algemene markt. Niet slecht voor een jong bedrijf als het onze. Er schoot er eentje bovenuit met 70%: Visma. Dankzij de sponsoring van een Nederlands profwielerteam, met o.a. Wout Van Aert, is de naamsbekendheid in heel Europa enorm gegroeid.
We hebben in het begin vooral naar hun verhaal geluisterd. We hadden binnen Yuki een bepaalde cultuur, die we absoluut wilden behouden. Visma zei -en we vonden het bijna onbegrijpelijk- dat we vooral moesten voortdoen waar we mee bezig waren. Het enige wat ze verlangen is een sterke rapportering van de cijfers en een striktere security van de data. Als Visma gestraft zou worden voor het niet-respecteren van de GDPR-regels dan zou dat gaan om een boete van 3% van de omzet van de groep.
Maar bovenal was het opvallend dat zij, net als wij, erg begaan zijn met het welzijn van de medewerkers. Zo wordt de betrokkenheid van alle 15.000 medewerkers van de Visma-groep maandelijks gemeten met een eNPS-score. Wij deden dat daarvoor ook, zelfs wekelijks. Nu twee jaar later zijn de Yuki-collega’s nog altijd enthousiast over de overname. We maken deel uit van een grote club en we kunnen heel veel kennis delen.”