Peter Verschelden, voorzitter van Moore Belgium, over de uitdagingen van de accountancysector
Bijna 55 jaar geleden plantten Marcel Verschelden en Chris Ost, de ouders van Peter Verschelden, met de oprichting van Zakenkantoor Ost het zaadje van wat nu Moore Belgium is. Nadien bouwde Marcel samen met zijn broer Frans het familiebedrijf verder uit. In 1990 werd het kantoor opgesplitst in twee takken, Accountancy en Audit. Achttien jaar later smolten de twee entiteiten weer samen. Van Verschelden Accountancy, over Moore Stephens Verschelden naar het huidige Moore Belgium.
Bijna tien jaar geleden al besliste het Accountancy- en Auditbedrijf de dienstverlening verder uit te bouwen met Business Analytics, Business Consulting, Corporate Finance, Interim Management en Tax & Legal Services.
We ontmoeten Peter Verschelden, voorzitter van Moore Belgium, in het kantoor van Drongen. Wat volgt is een tof gesprek over de uitdagingen van de accountancysector. De verandering is ingezet, maar gelukkig niet aan een razendsnel tempo. Er is nog tijd om de dag van morgen voor te bereiden. Tijd, die jammer genoeg soms ontbreekt.
Ik vind de slagzin "THE COMPANY’S COMPANION" wel heel geslaagd. Moore is er als compagnon de route, als klankbord, als accountant of als consulent die meedenkt met de ondernemer. Vat dit goed samen waar Moore voor staat?
“Dat is de reden waarom we vanaf 2012 naar die bredere dienstverlening zijn gegaan. Soms zie je dat bedrijven verlies maken en die wil je ook ondersteunen. Niet op een manier van ‘hier zijn de cijfers en trek er nu uw plan mee’. Als je compagnon de route wil zijn van die bedrijven dan wil je de performantieproblemen van die bedrijven helpen oplossen.
Dat was eigenlijk de aanleiding om te starten met Business Consulting. In ons kantoor van Drongen was er een klant (X-STRA) die strategisch en operationeel advies gaf. Niet veel later trad dit bedrijf tot de groep toe. Tachtig consultants helpen ondernemingen bij het uitzetten van de richting (visie en strategie) of begeleiden je doorheen een veranderingsproces. Ze kunnen ook je bedrijfsprocessen aanpakken of operationele ondersteuning bieden waar nodig. Dat is één luik compagnon de route.
Daarna zijn we een stap verder gegaan met Corporate Finance, Interim Management en Business Analytics. Business Analytics gaat onder meer de vele data die in een bedrijf aanwezig zijn op een goede manier structureren en visualiseren in een overzichtelijk dashboard. Dit moet de bedrijfsleider in staat stellen om op basis van de juiste cijfers beslissingen te nemen. Door een complexe regelgeving wordt ondernemen er niet gemakkelijker op. Zo is Subsidie Advies erbij gekomen en is er een strategische alliantie met Moore Law. Als compagnon de route moet je een breed aanbod hebben.”
Geholpen door de inbreng investeringsmaatschappij Waterland, die 55% van de aandelen bezit, kondigde Moore in de zomer van 2020 aan dat het een leidende rol wilde spelen bij het versneld consolideren van de Belgische accounting- en consulting markt. Vooral de woorden ‘versneld consolideren’ vallen me op. Wat zag je gebeuren in de markt?
“Wij zien -en ik denk dat iedereen dat ziet- de enorme noodzaak om te digitaliseren en te automatiseren. Iedereen weet dat dit veel geld en ook heel veel tijd vraagt. We zijn allemaal het warm water aan het uitvinden, los van elkaar. Hoe groter je bent als entiteit, hoe meer mogelijkheden je hebt qua tijd en middelen om daarin te investeren. En dat is absoluut noodzakelijk.
Dat is de reden waarom er geconsolideerd wordt in onze markt. Als kantoor met pakweg 15 mensen wordt het moeilijker en moeilijker om die investeringen te doen. Je wordt als kleiner kantoor opgeslorpt door de dagdagelijkse deadlines en bezorgdheden.
Dat maakt dat je er als eigenaar niet aan toekomt om de dag van morgen en the day after tomorrow voor te bereiden. Dat kan eigenlijk alleen maar als je mensen de ruimte geeft om hiermee bezig te zijn. Dat kan als groter kantoor wel en daarom moet je naar schaalvergroting gaan. Het is een opvallende tendens. Naast Moore Belgium zijn ook PIA en BDO hier het actiefst mee bezig.
Op een bepaald moment waren wij al groot (400 medewerkers), maar mijn budget voor overnames was 5 miljoen euro per jaar. Je leent bij de bank, maar je hebt geen gebouwen in de accountancyvennootschap. Je kunt niets in waarborg geven, buiten het klantentegoed. De groei kent een financiële limiet.
Als je versneld wilt consolideren, zoals we nu gedaan hebben met 12 overnames in het voorbije jaar, dan heb je gewoon geld nodig. Nu zijn die middelen veel ruimer. We hebben altijd minimum 30% eigen middelen en maximum 70% is een banklening. Van de eigen middelen komt de helft van Waterland en de andere helft van onze partners. Dat betekent dat wij als partner maar 15% op tafel moeten leggen.
We hebben met Waterland een belangrijke financiële partner die zich niet moeit met onze operationele organisatie, maar wel een belangrijk klankbord is. We brengen het beste van twee werelden samen, enerzijds de operationele eigenheid, het eigen DNA en het eigen beslissingsrecht en anderzijds zijn er voldoende middelen om versneld te consolideren.”
Zo’n overname, hoe gaat dat in zijn werk? Contacteert Moore een accountantskantoor of komen die kantoren aankloppen?
“Er zijn twee mogelijkheden. Elke accountant kan bij ons komen aankloppen. Er zijn een paar voorwaarden die vervuld moeten zijn.
Eén: een hart met een ‘t’ voor de medewerkers én voor de klanten. Voor ons zijn dat twee van onze stakeholders. We willen waarde creëren voor de aandeelhouder, maar ook voor onze medewerker, de klant en de maatschappij. Het over te nemen kantoor moet eenzelfde visie delen en uiteraard mee op digitale sneltrein willen springen. Twee: er moet een klik zijn met de aandeelhouder en drie: je moet akkoord geraken over een billijke prijs.
Maar elke boekhouder of accountant, hoe klein of groot zijn kantoor ook is, is welkom als hij bij één van onze bestaande kantoren aansluit. We gaan nergens een kantoor overnemen met 4 of 5 medewerkers, tenzij we dat in een bestaand kantoor kunnen integreren.
We willen geen 100 vestigingen van allemaal kleine kantoortjes. Voor ons heeft een kantoor de optimale schaalgrootte tussen de 25 en 35 mensen. Als de groep groter wordt, dan is het geen familie meer, met minder is het niet meer efficiënt.
Dat betekent dat we geen interesse hebben in een kantoor van minder dan 25 medewerkers op een locatie die te ver afligt van één van onze bestaande kantoren. Of je moet de ambitie hebben om uit te groeien naar een kantoor met meer dan 25 personeelsleden. Ook de mindset van de mensen die erbij komen is van belang.”
Zijn accountantskantoren uit de regio Brussel of Wallonië ook welkom?
“In Brussel zitten we al op de Heizel en in het voorjaar van 2022 starten we in Wallonië.”
Ondertussen telt Moore 795 medewerkers. Op de website vinden we 40 openstaande vacatures terug. Is het ook voor Moore als grote speler moeilijk om de juiste profielen aan te trekken?
“Vandaag staan er zelfs 80 vacatures open. Is het moeilijk voor ons om die in te vullen? Minder moeilijk dan voor onze concullega’s. We dragen niet voor niets het label 'Great Place To Work'.
Moore biedt mooie carrière- en ontwikkelingsplannen. Mensen kunnen in Accountancy starten en proeven van Audit en Corporate Finance. Er zijn heel wat mogelijkheden. Maar er is nu eenmaal schaarste op de arbeidsmarkt. Gelukkig hebben wij weinig uitval, minder dan 10%. Als je aan 8% van 825 mensen zit, zijn dat 60-70 mensen per jaar en dan moet je je groei nog dekken.
Naast overnames groeien we ook nog organisch. Als je groei 4% is, dan heb je nog eens 30 extra werkkrachten nodig. We vinden die wel, maar dat is niet evident.”