Mama en ondernemer Phaedra: "Soms afstand nemen van mijn zaak moet kunnen."
Ondernemersgevoel en moedergevoel
“Mijn initieel doel om ondernemer te worden was om mijn eigen leven te kunnen inplannen volgens mijn noden, want ik had het gevoel in een kooi te leven. Ik ben erg blij dat ik dat heb kunnen realiseren. Hoewel er intussen een tweede vestiging van O’yo Healthy Food Bar is en er een tweede kindje op komst is, kan ik nog steeds zelf mijn planning bepalen. Het is fijn dat ik die ruimte kan nemen om mama te zijn en om voor mezelf, de kinderen en de zaak te zorgen. Ik ben immers ook een betere moeder voor mijn zaak door soms afstand te nemen.”
“Op het moment dat alles stabiliseert, bijvoorbeeld tijdens corona en na de komst van Lily Rose, verlang ik naar het ondernemersgevoel. Dan wil ik weer vooruit gaan en groeien, want dat zit in mijn bloed.”
“Het nadeel van zelfstandige zijn is dat je altijd aan het werk bent. Je kan het nooit volledig loslaten. Het voordeel is dat je flexibel kan zijn in je planning. Een tweede vestiging en tweede kindje brengen extra uitdagingen met zich mee. Het is dan vooral belangrijk om duidelijk te communiceren met je partner en je omgeving, duidelijke afspraken te maken, leren loslaten en hulp durven vragen. Want je gezin en je zaak hebben niets aan een oververmoeide mama of ondernemer”
Durf hulp te vragen
“Ik ben zelf eigenlijk niet goed in hulp vragen, maar mijn advies is om dat toch te doen. Zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Voor mijn zaak kan ik rekenen op een topteam. Dankzij dat team kan de zaak groeien en kan ik mijn kinderen en partner de aandacht geven die ze verdienen. En voor mijn privéleven kan ik rekenen op de hulp van mijn familie, bijvoorbeeld voor de opvang van Lily Rose.”
105 gratis dienstencheques voor zelfstandige mama’s
Als je de minimumbijdrage van een zelfstandige in hoofdberoep of een meewerkende partner betaalt, dan kan je 105 gratis dienstencheques krijgen. Je kan ze vanaf de 6e maand van je zwangerschap tot het einde van de 15e week na je bevalling aanvragen via je sociaal verzekeringsfonds.
Deze dienstencheques kun je gebruiken om huishoudelijke hulp in te schakelen bij erkende organisaties die ermee werken. De cheques worden uitbetaald op de dag na je bevalling en zijn geldig gedurende 8 maanden. Met deze dienstencheques kun je taken zoals schoonmaken, strijken, boodschappen doen of zelfs koken uitbesteden.
Op die manier kun je meer tijd vrijmaken voor jezelf en je kindje. Ontdek op welke steun je nog meer kan rekenen wanneer je een kindje verwacht.
“Op een bepaald moment zat ik met groeipijnen waardoor er een cashflowprobleem ontstond. Dan heb ik een eerste Winwinner-lening gedaan. Daardoor heb ik enkele zeer loyale klanten gevonden die echt in de zaak geloofden en die een aanzienlijke investering wilden doen. Dat zijn tot op de dag van vandaag mijn klankborden. Ik heb echt veel gehad aan hen alleen al omdat ze in mij en het concept geloofden. Eén van hen heeft me ook wegwijs gemaakt in mijn financiën. Want is belangrijk om als ondernemer zelf je cijfers te kennen en te begrijpen. Ook de tweede vestiging van O’yo Healthy Food Bar kwam er dankzij een crowdlending van Winwinner."
Hoe vind je de ideale boekhouder voor jouw onderneming?
Gouden tip van Phaedra: kies een boekhouder die je businessverhaal begrijpt en ervaring heeft met jouw sector, transparant is en met een gebruiksvriendelijk digitaal programma werkt (Yuki bijvoorbeeld). Maar hoe vind je de perfecte match? Laat Xerius jouw sherpa zijn om de weg te wijzen naar de juiste boekhouder of accountant voor je onderneming.
Afstand nemen werkt
“Een jaar voor ik beviel van mijn dochter, moest ik al eens drie maanden afstand nemen van mijn onderneming door een enkelbreuk. Die eerste keer dat je jezelf misbaar moet maken is verschrikkelijk. Je moet echt leren loslaten en toelaten dat je team fouten maakt en daaruit kan leren. Maar door soms afstand te moeten nemen, ben ik geen werknemer meer van mijn zaak, maar kon ik werken aan mijn zaak. Zo kon ik bepaalde optimalisaties doorvoeren waar ik vroeger geen prioriteit van maakte. Door veel van die aanpassingen is de zaak winstgevend geworden. Op het moment dat je full time op de vloer staat, maak je daar geen tijd voor.”
“Door soms afstand te moeten nemen ben ik geen werknemer meer van mijn zaak, maar kon ik werken aan mijn zaak.”
“Door soms afstand te moeten nemen ben ik geen werknemer meer van mijn zaak, maar kon ik werken aan mijn zaak.”
Van causaal ondernemen naar effectueel ondernemen
“Bij de opstart hebben we heel veel testen gedaan zoals pop-ups en foodstandjes. Dan merk je wel dat je niet 100% kan vasthouden aan je businessplan. Want door de reactie van klanten ga je bepaalde wijzigingen aanbrengen aan je idee. Het heeft namelijk geen zin dat je iets brengt waar jij volledig achterstaat maar waar geen publiek voor is. In mijn geval was het originele idee iets te gezond en te clean. Dus heb ik meer een balans gezocht naar gezond genieten zonder focus op de restricties.”
“Jaarlijks wijzig ik mijn businessplan. Ik ben veel flexibeler geworden in hoe ik dingen zie en aanpak. Nu luister ik meer naar mijn intuïtie, terwijl ik in het begin meer terugviel op adviezen van anderen en handelde volgens wat er verwacht werd. Daardoor focuste ik te veel op een snelle groei en meer vestigingen. Ik luister nu meer naar de noden van de markt. De missie en de waarom zijn niet veranderd, maar de manier waarop kan wel wijzigen.”
Effectueel ondernemen, wat is dat?
Saras Sarasvathy bedacht de term in 2001. Bij deze manier van ondernemen kijk je welke middelen je als ondernemer hebt om er vervolgens nieuwe opportuniteiten mee te creëren. Daardoor ben je steeds mee met de tijd. Je begrijpt vast dat in een snel veranderende wereld effectueel ondernemen essentieel is. Wie had ooit gedacht dat er geld te verdienen viel met de productie van mondmaskers?
Benieuwd uit welk ondernemershout jij bent gesneden? Doe de wetenschappelijk onderbouwde Wondernemerscan en ontdek jouw talenten en werkpunten.
Achter elke uitdaging of probleem zit een groeimoment
“Ik heb heel veel veerkracht gekregen door ondernemer te worden. Elk probleem kan aangepakt worden, het is maar hoe je ernaar kijkt. Of wel ben je slachtoffer van een situatie ofwel pak je het aan en kneedt je het om naar een opportuniteit.”
“Corona was een ideaal groeimoment voor O’yo. Toen konden we focussen op takeaway, wat we voordien stiefmoederlijk hadden behandeld. We bouwden daarvoor een webshop uit en hebben meer ingespeeld op online marketing. Zo kregen we ons verhaal ook tot bij mensen thuis. We ontwikkelden brunchboxen. Dat was heel spannend en leuk om te doen. Verder maakten we van de extra tijd gebruik om de voorbereidingen te optimaliseren. De populaire vegan en glutenvrije pannenkoekjes vragen de meeste voorbereidingstijd. Dus hebben we samen met een foodlab een pancake mix ontwikkeld. Dat was heel leuk omdat ik dan plots bezig was met productontwikkeling. Ik voelde op dat moment weer de startende ondernemer naar boven komen omdat je opnieuw wordt getest en uitgedaagd. Er is toen een drive ontstaan om de coronaperiode aan te pakken in plaats van te ondergaan.”
“Hold the vision, trust the process.”
“Hou je missie en visie voor ogen en vertrouw op het proces. De dingen gebeuren zoals ze moeten gebeuren. Leer uit fouten, ga vooruit, en geniet van de weg naar je doel, want dat is boeiender en belangrijker dan dat doel effectief bereiken.”
Kers op de taart
“De ontmoeting met acteurskoppel Mila Kunis en Ashton Kutcher was de ontmoeting van mijn leven. We hebben een heel fijn gesprek gehad. Ze vonden het eten lekker, hebben ook leuke vragen gesteld over O’yo en toonden oprecht interesse in mijn verhaal. Toen ik mijn zaak zeven jaar geleden opstartte, had ik nooit durven dromen dat ik zoiets zou meemaken. Die ontmoeting gaf me energie om er volop voor te blijven gaan.”