Consultant Mohamed: "Coworkingspace is perfecte uitvalsbasis voor startende ondernemer"

In de reeks ‘Spring verder’ lees je de verhalen van onze ‘Verspringers’: starters die recent een eigen zaak oprichtten en graag met jou hun eerste ervaringen delen. Mohamed Lamkoref (27) is officieel TEDx Speaker Coach en helpt met SPOKEN academici, C-levelprofessionals en andere ondernemers spreken voor een publiek. Hoe verging het hem in zijn eerste jaar als zelfstandige in bijberoep?

verspringer-mohamed_header.jpg

Kan je het filmpje niet afspelen? Dat komt door cookies waarvoor je geen toestemming gaf. Wil je het niet missen? Klik hier en bekijk het filmpje op ons YouTube-kanaal.

Liefde voor retoriek

“In de middelbare school studeerde ik Latijn. Ik had altijd een voorliefde voor klassieke retoriek. SPOKEN is een verwijzing naar de woorden waarmee Cicero een van zijn bekendste redevoeringen afsloot: “Ik heb gezegd”. Op mijn achttiende raadde mijn leerkracht Engels me aan om deel te nemen aan de BBC Public Speaking Awards. Ik haalde de finale en zo ging de bal aan het rollen.”

“Ik droomde van een carrière als strafpleiter en ging dus rechten studeren. Maar ik voelde snel dat de advocatuur toch niet mijn wereldje was. Ik kon tijdens mijn studies mijn ei wel kwijt in een debatvereniging die ik zelf had opgericht. Eén ding viel me toen enorm op: veel capabele mensen slagen er niet in een interessant verhaal te vertellen. Dat merkte ik ook toen ik na mijn studies als communicatieconsultant aan de slag ging.  Zo ontstond mijn idee voor SPOKEN.”

“Starters denken vaak: hoe meer je aanbiedt, hoe meer je zal verdienen. Maar zo kan je niet specialiseren en weten potentiële klanten niet waarvoor ze bij jou terechtkunnen. Restaurants met een selecte kaart zijn meestal de beste.”

banner_mohamed_596x515px.jpg

Beperkte menukaart

“Ik zie mezelf niet als een ondernemer pur sang. Ik zag gewoon een probleem dat ik wou oplossen en als zelfstandige kan ik volgens mij de grootste impact maken. Veel bedrijven of sprekers stappen naar communicatiebureaus voor hun positionering, naar copywriters voor de eigenlijke inhoud van hun speech en naar presentatiecoaches om die inhoud beter over te brengen. Dat is telkens maar een deel van het volledige plaatje, terwijl die aspecten van een overtuigende speech net enorm verweven zijn met elkaar. Met SPOKEN wil ik mijn klanten daarom van a tot z helpen.”

"Voor ik startte had ik een lange lijst met mogelijke diensten. Die bracht ik terug tot drie. Ik help sprekers bij hun strategische positionering, lever hen sterke content aan en train ze om die boodschap overtuigend op een podium te brengen. Mediatraining viel bijvoorbeeld uit de boot. Starters denken vaak: hoe meer je aanbiedt, hoe meer je kan verdienen. Maar zo kan je niet specialiseren en weten je potentiële klanten niet waarvoor ze bij jou terechtkunnen. Restaurants met een selecte kaart zijn ook meestal de beste.”

Hekel aan bureaucratie

“SPOKEN is voorlopig een eenmanszaak, maar wordt later waarschijnlijk een vennootschap. Dat is fiscaal interessanter en je stelt zo ook je privévermogen veilig. Dat klinkt doordacht, maar eigenlijk heb ik een hartsgrondige hekel aan bureaucratie en administratie. Als startende ondernemer ontsnap je daar nu eenmaal niet aan. Gelukkig kan je voor al die praktische formaliteiten rekenen op je boekhouder en je ondernemingsloket.”

“Een businessplan heb ik nog niet. Ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen. Mijn businessmodel is nu ook geen rocketscience. Ik werk met een uurtarief en heb weinig kosten. Voorlopig is mijn boekhouder mijn financieel plan. (lacht) Op termijn wil ik van SPOKEN een bureau maken met een eigen verhaal, los van mijn persoon. Dan komt er natuurlijk wel een uitgeschreven plan.”

Autoriteit verhogen

“De meeste klanten ontmoet ik op netwerkevents of komen bij me uit via mond-tot-mondreclame. Ook via LinkedIn krijg ik veel aanvragen. Ik merk dat klantengetuigenissen een uitstekende manier zijn om nieuwe klanten aan te trekken. De autoriteit van anderen helpt je om die van jezelf te verhogen. Dat kan je wel gebruiken als je als 27-jarige CEO’s adviseert.”

“Mijn website heb ik zelf in elkaar gestoken. Er bestaan tegenwoordig genoeg handige platformen die programmeren overbodig maken. Veel mensen zeiden me nochtans dat een site passé is, maar ik vond het toch een troef. Een duidelijke website straalt professionaliteit uit en maakt je persoonlijke gegevens en informatie vindbaar. Dat is toch nog altijd moeilijker op sociale media.”

“Het grootste verschil met werken in loondienst? Als zelfstandige heb je niemand die voor jou knopen doorhakt. Maar ik weet waarvoor ik het allemaal doe.”

Prijzen bijschaven

“Mijn prijzen bepalen was niet evident. Ik had schrik om van bij mijn start te veel te vragen, want ik wou vooral ook mijn klantenbestand uitbouwen. Enkele klanten vertelden me al dat ik eigenlijk te goedkoop gewerkt had voor hen. Ik blijf daarom schaven aan mijn prijzen. Het is een proces van trial-and-error om uiteindelijk op het perfecte punt te komen.”

Zelf knopen doorhakken

“Ik ben gestart als zelfstandige in bijberoep en werk nog fulltime voor een communicatiebureau. Ik werk dus zeven dagen op zeven, mijn zorgeloze weekends ben ik kwijt. Als zelfstandige heb je ook niemand anders die voor jou de knopen doorhakt. Dat is het grootste verschil met werken in loondienst. Eén avond per week probeer ik niet achter mijn computer te kruipen en maak ik tijd voor ontspanning. Maar ik weet waarvoor ik het allemaal doe. En ondernemen geeft gewoon ontzettend veel energie.”

Benieuwd naar de verhalen van de andere Verspringers?

Verspringer Hiram

Hiram Bonheur, handelaar

Lees meer
Verspringer Olga

Olga De Jong, vrijeberoeper

Lees meer
Saloua El Moussaoui, ontwerpster

Saloua El Moussaoui, ontwerpster

Lees meer