Attest non-activiteit: zo vraag je het aan

Voerde jouw vennootschap tijdens een kalenderjaar geen enkele activiteit uit? Dan hoeft ze voor dat jaar geen vennootschapsbijdrage te betalen. Voorwaarde is dat je ons een attest non-activiteit bezorgt voor het betrokken jaar. Hoe je aan dat attest geraakt? Dat lees je hier.

Wat is een attest non-activiteit?

Een attest non-activiteit bevestigt dat je vennootschap voor een bepaald kalenderjaar geen activiteit uitoefende. En met geen bedoelen we echt geen… Geen commerciële, geen technische en geen burgerlijke activiteiten.

 

Het is een gratis attest dat je enkel en alleen kan bekomen bij het belastingkantoor dat bevoegd is voor de gemeente waar je vennootschap gevestigd is.

 

De belastingkantoren beschikken zelf over voorbeelddocumenten die ze kunnen gebruiken om aan jou af te leveren. Is dit niet het geval? Dan kan je onze pdf downloaden en bezorgen.

Download je attest van non-activiteit (PDF)
Let wel: het attest krijg je pas na verwerking van de vennootschapsbelasting. Dat is dus een hele poos na je inactiviteit. Een attest van non-activiteit voor een bepaald jaar ontvang je ten vroegste pas op het einde van het daaropvolgende jaar. Het attest van 2023 krijg je bijvoorbeeld pas eind 2024.

Daarom is het verstandig om je vennootschapsbijdrage toch te betalen, ook als je vennootschap inactief is. Zo vermijd je verhogingen wanneer je toch geen attest van non-activiteit op de kop tikt. Ontvang je alsnog het attest, dan wordt je bijdrage terugbetaald.

Het stappenplan naar jouw attest non-activiteit

Zoals bovenaan deze pagina aangegeven: enkel het kantoor dat bevoegd is voor de gemeente waar je vennootschap gevestigd is, kan het attest afleveren. Dat kantoor vinden, lukt je door onderstaande stappen te volgen.

  1. Ga naar de website van de FOD Financiën. We openen deze pagina in een nieuw tabblad voor je. Zo kan je op deze pagina blijven lezen welke stappen je moet ondernemen.

  2. Kies in het lichtblauwe linkermenu voor “bevoegdheden”

  3. Je komt nu op de pagina “Zoeken op basis van bevoegdheid”. Hier zie je in eerste instantie 3 dropdownmenu’s. 

    Bij algemene administratie kies je voor “van de Fiscaliteit”. Daarna duid je bij bevoegdheid “(23009) Aangifte vennootschapsbelasting” aan.

  4. Hierna krijg je het veld te zien waar je bij gemeente de postcode invult van de gemeente waar de maatschappelijke zetel van je vennootschap ligt. 

    Klik daarna op zoeken.

    Bij categorie kies je diegene die van toepassing is voor jouw vennootschap. In de meeste gevallen zal dit Kleine en Middelgrote onderneming (KMO) zijn.

    Ten slotte klik je nogmaals op zoeken en je krijgt de contactgegevens van het voor jouw vennootschap bevoegde kantoor te zien.

Heb je het attest in je bezit? Kijk dan zeker na of het (juiste) jaartal vermeld staat en stuur het attest naar info@xerius.be of per brief naar jouw Xerius-kantoor.

 

 

Misschien vraag je je dit nog af ?

  • Wat als mijn vennootschap een buitenlands adres heeft?
    In dat geval vraag je je attest op via het e-mailadres foreigners.team5@minfin.fed.be.
     
  • Het ondernemings- en btw-nummer van mijn vennootschap zijn stopgezet? Moet ik nog vennootschapsbijdrage betalen?
    Zolang de vennootschap niet ontbonden of vereffend is, ontvangt ze jaarlijks een betaaluitnodiging voor de vennootschapsbijdrage. 

    Het volstaat dus niet om de vennootschap slapend te maken om aan de vennootschapsbijdrage te ontsnappen. Je kan in dit geval best de vennootschapsbijdrage betalen en ons zodra het kan een attest non-activiteit bezorgen. Dan betalen we bijdrage terug en krijg je niet te maken met rappels, verhogingen en andere onaangenamen bijwerkingen.
     

Wat vind je op deze pagina?